خدمات مدیریت طرح پروژه ذوب و ریخته گری فولاد سیرجان


خدمات مدیریت طرح پروژه ذوب و ریخته گری فولاد سیرجان

شرح کامل پروژه

هدف، احداث یک واحد ذوب و ریخته گری به روش کوره قوس الکتریکی (EAF) با ظرفیت یک میلیون تن شمش فولادی در سال می باشد. شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس با دارا بودن کادر فنی و مهندسی در زمینه فولادسازی و صنایع وابسته آن، در این پروژه به عنوان مدیر طرح پروژه انتخاب گردیده است.

فرآیند پروژه

فرآیند فولادسازی در دو واحد اصلی به شرح زیر تکمیل می گردد:
۱٫ ذوب : در مرحله‌ی اول، آهن اسفنجی و قراضه‌ی آهن داخل کوره‌ی قوس الکتریکی شارژ و به کمک الکترودهای گرافیتی ذوب می‌شوند، مذاب فولاد پس از کنترل دما و مقدار محتوی کربن و اکسیژن، داخل پاتیل ریخته و به مرحله بعدی در واحد ذوب یعنی کوره پاتیلی منتقل میگردد تا دما، میزان ناخالصی ها و عناصر آلیاژی آن جهت ریخته گری پیوسته کنترل و به میزان دلخواه رسانده شود.
۲٫ ریخته‌گری : پس از دستیابی به ترکیب و دمای مذاب مطلوب، پاتیل مذاب با استفاده از جرثقیل بر روی تجهیز پروانه ای شکل به نام تارت قرار می گیرد تا آنرا برای ریخته گری روی تاندیش نگه دارد.  به این ترتیب مذاب از کف پاتیل در داخل تاندیش و سپس داخل قالب های مسی ۶ خطی ماشین ریخته‌گری تخلیه شده و به کمک تجهیزات خنک کننده شروع به انجماد می‌کند. در انتهای هر خط ، محصول شمش در طول و سطح مقطع موردنظر، آماده برای استفاده در کارخانجات پایین‌دستی می‌باشد.

دستاورد برای کشور

احداث فاز يك مجتمع صنعتی ذوب و ريخته گری جهان فولاد سیرجان به روش كوره قوس الكتريكی، علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، با ظرفيت یک میلیون و دویست هزار تن شمش فولادی در سال به خودکفایی کشور در بخش فولاد کمک شایانی می کند

Previous
Next
  • نام پروژه: خدمات مدیریت طرح پروژه ذوب و ریخته گری فولاد سیرجان
  • محصول: شمش فولادی
  • وضعیت پروژه: در حال انجام
  • نوع پروژه: MC
  • مکان پروژه: كرمان- سيرجان
  • کارفرما: مجتمع جهان فولاد سیرجان
  • تکنولوگ-پیمانکار: MMTE (ایران)- TENOVA (ایتالیا)