احداث کارخانه آهک و آهک هیدراته اهر


شرح کامل پروژه

هدف، اجرای پلنت سنگ شکن معدن گوره درق اهر و تاسیسات جنبی و تولید ۱۰۰ هزار تن سنگ آهک در سال و انجام عملیات احداث کارخانه آهک و آهک هیدراته به همراه سیستم انتقال مواد و … شامل کوره با ظرفیت ۱۵۰ تن بر روز آهک پخته و واحد هیدراسیون با ظرفیت ۱۰ تن بر ساعت است.

فرآیند پروژه

در ابتدا به توضیح سه کلمه کلیدی سنگ آهک، آهک پخته و آهک هیدراته پرداخته خواهد شد.
سنگ آهک: سنگ آهک معمولا بصورت طبیعی دارای فرمول شیمیایی کلسیم کربنات است. بعضی اوقات در برخی از قسمت های آن بدلیل واکنش های موجود در طبیعت و ترکیب شدن کلسیم کربنات با منیزیم، به آهک منیزیم دار تبدیل و با نام دولومیت شناخته می شود. بصورت کلی کلسیم کربنات بنابر ژنز، ساختار تکتونیکی و ترکیبات موجود در طبیعت به صورت گونه های مختلفی دیده و یافت می شود. لازم به ذکر است، اغلب ذخایر سنگ آهک در سرتاسر دنیا با درجه خلوص بسیار بالا و کمترین میزان ناخالصی غیر کربناتی (زیر ۵ درصد) می باشد. از همین رو از سنگ آهک بصورت وسیعی در تمامی صنایع مرتبط بعنوان ماده اولیه استفاده می گردد.
آهک پخته: آهک پخته شده در واقع همان سنگ آهک گرما دیده است که به نام اکسید کلسیم شناخته می شود. کیفیت یا عیار آهک پخته با متغیرهای متنوعی نظیر ساختار فیزیکی و مولکولی، حلالیت و واکنش آن با آب و مواد شیمیایی سنجیده خواهد شد. بصورت کلی آهک پخته بدلیل واکنش پذیری بالا در صنایع مختلف بسیار قابل توجه است.
آهک هیدراته: ترکیب آهک پخته شده با آب، ماده جدیدی با نام شیره آهک یا آهک هیدراته تشکیل می دهد که در برخی صنایع قابل مصرف است.
حال در این بخش به توضیح روند فرآیندی بصورت کلی پرداخته خواهد شد.
در تمام فرآیندها از خردایش جهت سهولت در ادامه فرآیند و رسیدن به ابعاد مورد نظر استفاده می گردد. از همین رو در این پروژه از یک دستگاه سنگ شکن فکی در جهت خردایش سنگ آهک بهره گرفته شده است. ابعاد مورد نظر در جهت ورود به مرحله بعد (پخت) در حدود ۴۰ تا ۸۰ میلیمتر خواهد بود. ابعاد ورودی در سنگ شکن حدود ۴۰۰ میلیمتر تخمین زده شده است. پس از طبقه بندی سنگ آهک با ابعاد مورد نظر جهت ترکیب با اکسیژن وارد کوره کیلن با دو شفت خواهد گردید. در این قسمت سنگ آهک در دمای حدودی ۹۰۰ درجه که بستگی به ماهیت آن دارد، حرارت می بیند. پس از حرارت، سنگ آهک (کلسیم کربنات) پخته و به اکسید کلسیم یا آهک پخته تبدیل می گردد. در مرحله آخر فرآیند، آهک پخته شده بوسیله آسیاب چکشی، خرد شده و در نهایت با آب ترکیب خواهد شد. لازم به ذکر است، انحلال توسط دستگاهی با نام تکنولوژی هایدراکس انجام شده و به محصول تبدیل می گردد.

دستاورد برای کشور

یکی از دستاورد های مهم، فراگیری و استفاده از تکنولوژی های مهم روز دنیا در خصوص طراحی، نصب و اجرای قطعات و تجهیزات مورد نیاز در جهت راه اندازی کارخانه آهک پخته (آهک زنده) و هیدراته (آهک شفته شده) می باشد. با توجه به کمبود کارخانجات تولید آهک مجهز به تکنولوژی روز دنیا در کشور، پروژه کارخانه آهک اهر تاسیس گشته است. این کارخانه با توجه به طراحی مهندسین داخلی زیر نظر شرکت CIMPROGETTI توانایی تولید ۱۵۰ تن در روز آهک پخته و ۱۰ تن در ساعت آهک هیدراته را خواهد داشت. با افزایش مصرف صنایع مختلف کشور به آهک پخته و هیدراته، این کارخانه نه تنها نیاز آنها را تامین خواهد کرد بلکه از خارج شدن ارز از کشور نیز جلوگیری می نماید.
بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب، سال ۹۹ سال جهش تولید نام گرفته است، از همین رو شرکت کانی مس این شعار را سرلوحه خویش قرار داده و در تلاش است ظرفیت را تا دو برابر افزایش دهد که این امر می تواند اشتغال زایی خوبی در استان آذربایجان شرقی و شهرستان اهر بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد نماید و از طرف دیگر با توجه به کیفیت بالای محصولات، افزایش ظرفیت امکان صادرات را نیز فراهم خواهد آورد که این امر میتواند تا حدی کمک به اقتصاد کشور نماید.

  • نام پروژه: احداث کارخانه آهک و آهک هیدراته اهر
  • محصول: آهک پخته و آهک هیدراته و سنگ آهک با دانه بندی 80-40 میلیمتر
  • وضعیت پروژه: در حال انجام
  • نوع پروژه: EPC
  • مکان پروژه: آذربایجان شرقی- اهر
  • کارفرما: شرکت صنعتی و معدنی مولیبدن مس آذربایجان
  • تکنولوگ-پیمانکار: CIMPROGETTI (ایتالیا)، کانی مس (ایران)