دولت سیزدهم ، اولین کاتد مجتمع سونگون آذربایجان را تولید کرد

دولت سیزدهم ، اولین کاتد مجتمع سونگون آذربایجان را تولید کرد

دولت سیزدهم ، اولین کاتد مجتمع سونگون آذربایجان را تولید کرد
بسمه تعالی
دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقتصاد را از ریل خود خارج کرده بود. پروژه‌های مهم کشور معطل ترحم چشم آبی‌ها می‌ماند و مدیران دولت بجای پرداختن به حل و فصل مشکلات صنعت و معدن ، وقت خود را معطوف به دعواهای سیاسی و تایم لاین توئیتر می‌کردند.
کمتر صنعت‌گری را سراغ دارید که از روزهای سرد و سیاه دهه نود به نیکی یاد کند. روزهایی که «تورم تولید کننده، با ثبت بالاترین رقم در کل دولت‌های گذشته، کمر تولید کننده را شکسته بود»، « منابع بانکی با نرخ‌های بهره کذایی از دسترس تولید کنندگان خارج می‌شد»، « بیکاری به جان جوان ایران افتاده بود»، «ولنگاری دولت‌مردان نیازمندی‌های کشور را بی پاسخ می‌گذاشت و آن‌ها را مثل صنعت برق به یک بحران بزرگ تبدیل می‌کرد» و هزار مثال دیگر.
اما با آغاز دولت سیزدهم، مجدد حل مسائل کشور در اولویت قرار گرفت. هرچند آوار برداری از خرابه‌ای که در دهه ۹۰ برای کشور ایجاد شد، نیازمند صرف زمان بود، اما دولت سیزدهم به سرعت متغیرهای حقیقی اقتصاد مانند «رشد اقتصادی»، « نرخ بیکاری»، «سرمایه‌گذاری در اقتصاد» را اولویت خود قرار داد و در جهت بهبود اوضاع تلاش کرد.
در رسانه‌ها می‌توانید مقایسه‌های متنوعی را از وضعیت متغیرهای اقتصادی در پایان دولت دوازدهم و ۲ سال پس از عملکرد دولت سیزدهم بخوانید اما در این محتوا بنا داریم به یکی از پروژه‌های مهم معدنی بپردازیم که رئیس جمهور در سفر آخر خود به استان آذربایجان شرقی به مردم قول تکمیل و بهره‌برداری از آن را داد. پروژه استخراج کاتد به روش هیپ لیچینگ از معدن سونگون استان آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های معدنی کشور است که در دولت‌ گذشته ۵ سال با بهانه‌های مختلف معطل ماند و نهایتا مثل سایر پروژه‌های بر زمین مانده کشور به دولت سیزدهم رسید.
دولت دوازدهم سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان را از دره سونگون بالا نمی‌کشید!
پروژه‌ی هیپ لیچینگ مس سونگون به عنوان اولین پروژه‌ هیپ دره‌ای در ایران و جزو سه پروژه‌ی هیپ در شرکت ملی مس ایران است. برای تکمیل زنجیره‌ی ارزش صنعت مس ایران، پروژه‌ی هیپ لیچینگ سونگون از اواخر سال ۱۳۹۶ عملیات مهندسی خود را آغاز کرد اما این پروژه تا سال ۱۴۰۰ با سرعت بسیار آهسته‌ای جلو می‌رفت. پیمانکار پروژه که شرکت کانی مس از زیر مجموعه‌های شرکت ملی مس بود، عملا برای تحقق پروژه تاریخ‌های مقرر را نکول می‌کرد و این مسئله بهره‌برداری از یک پروژه مهم را با تاخیر جدی مواجه کرد. لازم به ذکر است که این پروژه با سرمایه گذاری ۱۲۰۰میلیارد تومان برای حدودا ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.
اما با تغییر دولت و اسقرار دولت جدید، شرکت کانی مس با تغییراتی که در ساختار مدیریتی داشت، پروژه مذکور را ظرف ۸ ماه آماده کرد و به بهره‌برداری آزمایشی در خردادماه امسال رساند. در واقع پروژه‌ای که ۵ سال با سرعت کمی پیشرفته بود ، در کمتر از یکسال آماده استخراج شد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که در ابتدای این هفته پروژه از فاز استخراج آزمایشی نیز گذر کرد و عملا وارد فاز عملیاتی و استخراج پایدار خود شد.
این پروژه سالانه با تولید سه هزار تن کاتد به عملیات خود ادامه داده و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای کشور ثروت و ارزش آفرینی خواهد داشت